חדש!

אחסון אתרי וורדפרס VIP בענן פרטי של ווובגייט בישראל

a+ (972) 800-222-606

בלוג אחסון אתרים של Webgate - ענן, שרתים וטכנולוגיה

הבלוג נכתב על ידי צוות התמיכה והשיווק של וובגייט וכולל מידע בנושאים טכנים מגוונים וכן בתחומי שיווק ופרסום אתרי אינטרנט, תחזוקת אתרים, וורדפרס, קידום אתרים ואבטחת מידע. הבלוג מתדעדכן מעת לעת, אנא עקבו אחרינו בפייסבוק לקבלת עדכונים על פוסטים ומאמרים חדשים בבלוג.

אחסון אתרים לעסקים
על שרתים בישראל עם ממשקי ניהול cPanel/Plesk ותמיכה מקצועית

עכשיו במבצע!

קטגוריות בבלוג

מחפשים פתרון אחסון? צרו קשר ליעוץ חינם!

Facebook
Twitter
LinkedIn

ענן תגיות

Nitro Pack
Nitro Pack
תוכן מבוסס ai / chatgpt

מיהו בעל זכויות היוצרים על תוצרי פלטפורמות AI/ChatGPT? הסוגיה מסעירה את עולם המשפט. האם מותר להשתמש בחומרים כאלה, מבלי להיחשף לתביעה על הפרת זכויות יוצרים? תוכנות האינטליגנציה מלאכותית (AI), שפתחו עולם אפשרויות חדש של יצירת תוכן כתוב וחומרים גרפיים על פי דרישה, מציבות ללא ספק אתגרים חדשים בפני התחום המשפטי של קניין רוחני בכלל וזכויות יוצרים בפרט. האתגרים הללו מקדימים את החקיקה ואת הפסיקות של בתי המשפט בארץ ובעולם ומותירים את התחום במצב של חוסר ודאות. כל התשובות בהמשך! הישארו איתנו!

השימוש הגובר בבינה מלאכותית וההצלחה המסחררת של ChatGPT ,Open AI והדומים להם, מעלה בשנים האחרונות שאלות משפטיות, הנוגעות בנושא זכויות יוצרים.

השאלות של זכויות יוצרים בהקשר לבינה המלאכותית, רבות ומגוונות. צריך לזכור שהמחשב שואב מידע, או "לומד", במה שנקרא "למידת מכונה" (ML), ממאגרי נתונים ברשת, הכוללים קובצי טקסט, קול, או וידאו, ליצירת התשתית הטכנולוגית. הזדקקות למספר רב של תכנים, תדרוש מן הסתם שימוש, גם בתכנים המוגנים בזכויות יוצרים.

משרד המשפטים בישראל פרסם לאחרונה חוות דעת בנושא שימושים בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים, לצורך למידת מכונה, תוך סקירת המגמות הרווחות בעולם. במדינות אחרות, עולה ממנה, קיים הסדר חוקי ייעודי לסוגיה זו, תוך שימוש בחריגי חוק עקרוניים כמו "שימוש הוגן".

העמדה העקרונית של משרד המשפטים בישראל, המובעת בחוות הדעת היא, שמלבד מקרים חריגים, שימוש בתכנים המוגנים בזכויות יוצרים למטרת לימוד מכונה, צ'אט GPT או אחרת, מותר גם ללא אישור בעלי הזכויות, בהתאם לסעיף "השימוש ההוגן", הקבוע בחוק זכות היוצרים משנת 2007.

 

מה מוגדר כשימוש הוגן?

על פי חוק זכויות היוצרים, זכות על יצירה, משמעותה היתר לביצוע פעולות ביצירה או בחלקה ואין לעשות שימוש ביצירה של אדם אחר, ללא הסכמתו.

החריג בחוק הוא, שמותר להשתמש ביצירה של אדם אחר מבלי לקבל את רשותו, אם מדובר ב"שימוש הוגן". שימוש הוגן על פי החוק, הוא שימוש ביצירה כלשהי למטרות של לימוד עצמי, מחקר או ביקורת. במקביל, כדי להיחשב להוגן, אופן השימוש צריך לעמוד במבחני הגינות נוספים, הלוקחים בחשבון גם את אופי היצירה, היקף השימוש והשפעתו של השימוש בה, על ערכה של היצירה.
את התנאים האלה, ייתכן שניתן להחיל גם על הבינה המלאכותית. כלומר, גם למידת מכונה, על פי עמדת משרד המשפטים בישראל, יכולה להיחשב כ"לימוד עצמי" או פעולה לצורכי "מחקר". טענה זו גורסת, שהשימוש יהיה הוגן, גם מאחר שאינו משפיע על ערכה של היצירה.

סייג בחוות הדעת קובע, ששימוש הוגן, הוא כזה המערב מספר רב ככל האפשר של תכנים ומקורות, לביסוס לימוד המכונה. כשמדובר ביצירות של יוצרים בודדים כתשתית למערכת בינה מלאכותית, לא מדובר בשימוש הוגן ויש לקבל את אישורם של בעלי הזכויות.
יש לציין שחוות הדעת של משרד המשפטים מתייחסת רק להליך הלימוד של המכונה ולא לחוקיות התוצרים של מערכות הבינה מלאכותית, המבוססות על למידת המכונה. היא קובעת עוד, שהשאלה האם תוצר כלשהו מהווה הפרת זכות יוצרים, תידון בבתי המשפט על פי כללי הדין הרגילים. שופטי בתי המשפט מצדם, יכולים לאמץ, או לדחות את עמדת משרד המשפטים בנושא.

 

האם יצירה של בינה מלאכותית מוגנת מהפרת זכויות יוצרים?

במצב החוקי הנוכחי בישראל ובעולם, לא סביר מאידך, שיצירה שנוצרה בבינה מלאכותית, תזכה בעצמה להגנה של זכויות היוצרים. חוק זכויות היוצרים, נועד להגן על יצירתיות ועל השקעה ביצירה מקורית. אבל מאחר שגם יצירה באמצעות תוכנת AI, מתבססת על תיאור מילולי שנותן משתמש ואיכותה תלויה במידע שהוא נותן, ייתכן שבמקרים מסוימים, דרישת היצירתיות תתמלא, אם יתברר המקרה בין כותלי בית המשפט.

 

מתי צריך ייעוץ משפטי על זכויות יוצרים?

פלטפורמות AI/ChatGPT והמשתמשים ההולכים ומתרבים בהן, ימשיכו ככל הנראה לאתגר את מערכת המשפט בעולם ובישראל בשאלות של זכויות יוצרים. המצב המשפטי נכון לעכשיו, כאמור, לא לגמרי ברור.
חוות הדעת של משרד המשפטים, מתייחסת להפרת זכויות יוצרים בהליך הלימוד של התוכנה ולא במהלך השימוש בתוצרים של הפלטפורמות הללו, לצורכי מסחר והפקת רווח כספי, למשל.

עיון בתנאי השימוש של הפלטפורמות השונות, מראה שחלקן מציינות במפורש שיצירה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית, יכולה להיות כפופה לרישיונות של צדדים נוספים.

הכרת תנאי השימוש של התוכנות, חשובה להבנת הבעלות על זכויות. חברת התוכנה עצמה, רשאית לטעון לזכויות יוצרים על תוצריה ולהגביל את השימוש בהם, בעיקר לשימוש מסחרי. ייתכן ששאלת הבעלות על התוצרים, אם יוכרע שמדובר ביצירות מוגנות, תהיה שונה בין פלטפורמה אחת לשנייה ולכן חשוב להיות מודעים למגבלות תנאי השימוש.

 

בגדול, מומלץ לעשות שימוש זהיר בתכנים המופקים באמצעות תוכנות AI. אם עולה ספק בקשר לחוקיות הפעולות שלכם, כמובן שעדיף להתייעץ עם עורך דין המומחה לזכויות יוצרים, כדי להימנע מהסתבכות בתביעות משפטיות.

 

מאמר זה מוגש כשירות ללקוחות webgate.co.il – אחסון אתרים מתקדם בענן ישראלי
 

 

אחסון וורדפרס מנוהל
יש לך אתר וורדפרס? אתה חייב לעצמך את Wordpress Toolkit Deluxe - מנהל ההתקנות המתקדם מבית cPanel יחסוך לך שעות של עבודת תחזוקה ויספק לך סביבת עבודה מוגנת ומאובטחת באמצעות הקשחות ועדכונים שוטפים.